📍 W ostatnich dniach uczniowie naszej szkoły mieli wyjątkową okazję uczestniczyć w zajęciach terenowych w Mazurskim Centrum Bioróżnorodności „Kumak”. To nie tylko zmiana otoczenia, ale prawdziwa lekcja biologii, geografii i ochrony środowiska w jednym – z dala od szkolnej tablicy, za to w woderach z siatkami, wiadrami, mikroskopami i binokularami! 🌿🔬
💧 Próbki wody pod lupą
Nie zabrakło też pracy z wodą – dosłownie! Uczniowie pobierali próbki ze zbiorników wodnych i badali, jakie organizmy zamieszkują te mikroświaty. Od larw owadów, przez skorupiaki, po różne formy planktonu – różnorodność była imponująca. To doskonały przykład, że każde, nawet najmniejsze oczko wodne to tętniący życiem ekosystem.
👉 Profil glebowy a różnorodność biologiczna?
Brzmi jak pytanie z egzaminu, ale w praktyce to fascynująca obserwacja, jak rodzaj gleby – jej skład, struktura i wilgotność – wpływa na to, jakie rośliny i zwierzęta mogą zasiedlać dany teren. Uczniowie sami analizowali różne warstwy gleby, szukali zależności i… byli zaskoczeni, jak wiele można „wyczytać” z ziemi!
🌱 Dlaczego to ważne?
Zrozumienie zależności między środowiskiem a występującymi w nim gatunkami to klucz do ochrony przyrody. Takie zajęcia uczą nie tylko obserwacji, ale przede wszystkim wrażliwości na naturę i świadomości ekologicznej.
Dziękujemy Mazurskiemu Centrum Bioróżnorodności „Kumak” za gościnę, Filipowi i Weronice z GeoLearningu za inspirującą przygodę i ogrom wiedzy a uczniom – za zaangażowanie i ciekawe pytania. To były dni pełne nauki, odkryć i dobrej energii!